Pårørende

Aflastning for pårørende

Er du pårørende til en ældre med demens?

Vi får tit henvendelser fra pårørende, ofte børnene til forælder, som har brug for vores hjælp til at aflaste dem i hverdagen.

 

Det er være pårørende til en person med en demensdiagnose, kan være en stor belastning, hvis man både har arbejde og familie at se til. Det kræver mere af dig som pårørende, når sygdommen tager fat. Men allerede i de tidlige stadier kan du med fordel gøre noget.

 

Vi kan naturligvis også hjælpe, selvom din mor eller far ikke nødvendigvis har en diagnose, hvis du ikke selv har tid til at komme på besøg så ofte, som du måtte ønske dig. Det kan ofte også være et spørgsmål om fysisk afstand, hvis du som pårørende bor i den modsatte ende af landet.

 

Behov og budget er selvfølgelig afgørende for hvor ofte vores besøg skal foregå. Vi starter med at holde et kort introduktionsmøde. Hvis du selv bor i vores område, kommer besøgsvennen gerne forbi. Ellers kan vi aftale nærmere over telefonen, før vi mødes med den ældre. Vi afstemmer forventninger og aftaler hvilke dage og tider, besøgene skal foregå på. Intromødet med de pårørende koster jer ikke noget.

 

Første gang vi mødes med den ældre, skal vi lige tale os ind på hinanden, og lære hinanden lidt bedre at kende. Efter et par besøg plejer vi gerne at falde i hak, og så er det helt naturligt for den ældre, at få besøgsvennen på besøg. Skulle det ske, at kemien slet ikke passer sammen, får I det naturligvis at vide. Det skal være en positiv oplevelse for den ældre, at få besøg. Og vi stopper med at komme hos den ældre, hvis hun/han ikke ønsker det længere.

Ingen bindingsperioder eller opsigelsesvarsel


Der er ingen binding eller opsigelsesvarsel på vores aftale. Hvis du ikke ønsker vores service længere, kan du blot aflyse alle de fremtidige besøg, der er aftalt. Læs i øvrigt vores forretningsbetingelser. Opsigelse kan have mange grunde. Vi oplever oftest, at besøgene stopper, hvis den ældre ændrer boligforhold, f.eks. flytter på et plejecenter eller uden for det område, vi normalt kører i. Vi har dog en del kunder, hvor besøgene fortsætter et stykke tid, efter de er flyttet i en beskyttet bolig eller på plejehjem.

Kom godt i gang:

Jo mere input vi kan få fra dig som pårørende om din mor eller fars liv og interesser, desto lettere kan besøgsvennen pejle sig ind på hvilke aktiviteter eller emner, jeres mor eller far interesserer sig for. På den måde kan vi lettere opbygge en personlig relation, som gør at besøgene bliver mere familiære og nærværende.

 

Afhængig af den ældres fysiske formåen kan vi finde på at gå en tur, fodre ænder ved gadekæret, kigge på både i havnen, besøge et museum eller tage en tur i skoven. Hvis vejret eller helbredet mest er til indendørs aktiviteter, kan vi sidde og tale om gamle dage over en kop kaffe, snakke om de ting, der rører sig eller finde på nogle kreative aktiviteter, der er med til at træne og vedligeholde hjernen – udover den underholdning, det i sig selv giver. Hvad vi laver sammen, er helt afhængig af den enkelte kundes interesser, fysik, evt. sygdomsstadie – og humøret på dagen.


Charlotte har en labrador, som ind imellem tager med på besøg hos de ældre, der selv har haft hund og savner en at klappe. Det kan også være en form for adspredelse.

demens

Kontakt os for at blive aflastet

Udfyld kontaktformularen og vi vil kontakte dig for aftale om et gratis introduktionsmøde – enten hjemme hos dig, hos den ældre eller over telefonen, hvis du f.eks. bor langt væk eller har et arbejde, du ikke lige kan køre fra.

 

Når vi har talt tingene igennem, aftaler vi en besøgsfrekvens og nogle faste besøgstider. Vi forbeholder os ret til at takke nej til nye kunder, hvis vi ikke kan passe dem ind i vores kalender, eller hvis afstanden er for lang i forhold til hvor længe besøgene skal vare.

Priser


Timeprisen for en fast besøgsven er kr. 329 inkl. moms. Tiden regnes fra besøgsvennen ankommer til hun kører igen. Du skal ikke betale for transporttiden. Hvis vi skal køre uden for det område, vi normalt servicerer, vil vi dog bede om at få den ekstra transporttid dækket.

 

Som udgangspunkt bliver du, som den pårørende og primære kontaktperson, oprettet som kunde i vores bogholderisystem og fakturaerne sendes pr. e-mail til dig. På fakturaen vil fremgå hvor besøgene foregår (den ældres adresse), hvilken besøgsfrekvens, vi på forhånd har aftalt, samt en specifikation af de datoer med tid, som besøgsvennen har været på besøg. Fakturaer kan betales via bankoverførsel eller MobilePay.

 

Hvis den ældre selv skal betale regningerne, sender vi naturligvis fakturaerne direkte til vedkommende.

Hvad siger kunderne?

"Jeg synes at jeres koncept er helt fantastisk. Demens er en nedværdigende og modbydelig sygdom. Overgangen fra et normalt liv, til ikke at kunne klare sig selv, er et langt og svært forløb. Ikke mindst fordi det er de pårørende der må træffe beslutninger for den demente.


Tiden inden vores mor kom på plejehjem, var en hård periode der krævede meget af vores tid. Det var en stor lettelse da Charlotte blev besøgsven et par gange om ugen for vores mor. Vi vidste, at hun var i gode hænder, og i starten var det lidt en praktisk foranstaltning. Men det viste sig at vores mor virkelig hyggede og morede sig, og var glad og opløftet når hun havde haft besøg.


Charlotte's positive, kærlige empatiske væsen, og forståelse for sygdommen, har haft stor betydning for hele processen. Vores mor havde det trygt og rart i hendes selskab. Og vi var trygge ved Charlotte, og kunne 'lade op' når hun var hos vores mor.


At Charlotte fortsatte med besøgene da vores mor flyttede på plejehjem, var også en stor hjælp. Vores mor var utryg ved det nye sted. Men udover os, var Charlotte også en tryg del i hverdagen, der gjorde at hun stille og roligt faldt til.


Så det har virkelig været en positiv oplevelse at have Charlotte som besøgsven. Det har været kærligt og trygt."


- Anonym, Vejby

Allerød Senior Service støtter Alzheimerforeningen